Inicijativa “Ne damo naše autoceste” prikupila dovoljno potpisa za referendum
20.10.2014. u 16:03 Novosti
Inicijativa „Ne damo naše autoceste’“ obradila je zasada 487.612 valjano prikupljenih potpisa, a ta preliminarna brojka samo će još rasti jer provjera prikupljenih potpisa i dalje traje. Saboru ih kane predati idući tjedan, a u roku od 15 dana očekuju i njihovu provjeru te potom i održavanje referenduma na dan predsjedničkih izbora kako bi trošak bio što manji. U međuvremenu, Inicijativa započinje sa izradom novog modela društvenog upravljanja zajedničkim dobrima pod javnom, društvenom i stručnom, a ne partitokratskom kontrolom.
„Vlast će morati slušati glas građana, a ne uskih interesnih skupina“, poručio je Mijat Stanić, jedan od predstavnika inicijative „Ne damo naše autoceste“ i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata te se osvrnuo i na riječi premijera Zorana Milanovića, koji je kazao da će „Vlada poštivati odluku naroda, pa i onu nerazumnu, jer su pravila o referendumu takva kakva jesu“. „Premijer je uvrijedio pola milijuna ljudi koji su dali svoj potpis za referendum, a ja mogu na to reći da ako su i bili nerazumni, bilo je to onda kada su zaokružili njegovo ime na izborima i dali mu šansu da postane premijer“.
Zanimljivo je i, za Stanića „nimalo slučajno“, da je ostavku dao Marko Lončarević, pomoćnik ministra prometa zadužen za projekt monetizacije, i to„zbog osobnih razloga“ zatraživši razrješenje „baš sad kad je svima jasno da je prikupljeno dovoljno potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju“.
Neka i provjera potpisa traje 15 dana?
Naime, premda potpise u Inicijativi još uvijek provjeravaju i do danas u 10:24 valjanih je potpisa bilo 487.612 (što je 113.000 potpisa više od broja koji je potreban za raspisivanje referenduma), sindikati i organizacije civilnoga društva očekuju da će konačni broj iznositi oko pola milijuna. Podsjetimo, dvojbe oko toga koliko zapravo iznosi 10 posto ukupnog broja birača (jer na što se zapravo odnosi ukupni broj birača – registar ili popis?) aktualizirane su ovih dana i očekuje se što će na tu temu reći Ustavni sud. No, Inicijativa, koja ionako prema oba kriterija već sada ima dovoljno potpisa, jasno je istaknula kako smatra da treba primjenjivati kriterij koji ide na ruku građanskim inicijativama.
U svakom slučaju, sve valjane prikupljene potpise predat će Saboru idući tjedan i pritom zatražiti da i provjera bude gotova u roku 15 dana od početka prve sjednice (što bi trebalo biti 12. studenog – op.a.) za pregled potpisa, najavio je Stanić: „Ako smo mi mogli prikupljati potpise po buri i po kiši, mogu ih prebrojati i oni koji rade u toplim uredima, a tražit ćemo i da se referendum održi s predsjedničkim izborima zbog što veće uštede tako da svaki drugi skuplji izbor ide Vladi na dušu“.
U međuvremenu, Inicijativa kreće u daljnje aktivnosti u cilju zaštite javnih dobara, naime, kako je kazao Stanić, pokazalo se da niti bez organizacija civilnoga društva, niti bez sindikata ne bi bilo uspjeha ove inicijative te da „tek dolazi vrijeme kad će civilno društvo, odnosno građani imati utjecaj na donošenje odluka i izvan izbora“.
Služi li Vlada građanima ili međunarodnim financijskim institucijama?
Na tom je tragu nastavio i Teodor Celakoski, također jedan od predstavnika inicijative „Ne damo naše autoceste“ iz civilno-društvenih redova Prava na grad, istaknuvši kako „neće stati na prikupljanju potpisa, već je cilj izazvati javnu raspravu i zahtijevati od vlasti da građane više ne gura u odabir lažnih alternativa koje se svode na ili politička korupcija i klijentelizam, ili privatizacija“.
Stoga Inicijativa „Ne damo naše autoceste“, koja će se u budućnosti, najavljuju akteri, i širiti, kreće u izradu novog boljeg modela upravljanja javnim tvrtkama, javnim institucijama i javnim dobrima koja se neće oslanjati na partitokratsku, nego na javnu, stručnu i društvenu kontrolu.
Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić ponovio je nakon redovite sjednice Vlade da “ne misli odustati od davanja autocesta u koncesiju i da uskoro stižu prve ponude potencijalnih koncesionara: “Koncem studenog dolaze prve ponude od potencijalnih koncesionara, a o mogućem referendumu nećemo odlučivati ni ja, niti organizatori referenduma, nego će o tome donijeti odluku Ustavni sud. Ako do referenduma dođe – ja sam borben čovjek, živim u ovoj zemlji, volim ovu zemlju i smatram da koncesije autocesta imaju pozitivan utjecaj ne samo na proračun i razduživanje poduzeća HAC i ARZ, nego zbog oslobađanja 1,4 milijarde kuna koje će se ulagati.”
Međutim, kao što su ranije na konferenciji za novinare upozorili iz Inicijative, Vlada još uvijek nije dala kompletne brojke iz kojih će biti vidljivo ne samo dio oko kamata, nego i zarada koncesionara na 40 godina iz kojih će biti plaćane kamate što su još jednom nazvali manipulacijom i pozvali na sučeljavanje argumentima za što će, nadaju se, biti prilike tijekom referendumske kampanje kada bi se trebalo i iskristalizirati služi li Vlada građanima ili međunarodnim financijskim institucijama?